Zapotrzebowanie na innowacyjne rozwiązania w transporcie istniało zawsze a wzrastało wraz ze wzrostem sektorów przemysłowych, rolniczych czy usługowych. Pierwszym wynalazkiem można by rzec nowinką techniczną w transporcie było koło wynalezione już około trzy tysiące pięćset lat przed naszą erą. Wysiłek nad opracowaniem tego typu wynalazku nie został podjęty jednak przypadkowo a w celu zaspokojenia potrzeby transportu ciężkich materiałów używanych do wznoszenia budynków czy też nawet całych miast.
Początki transportu samochodami ciężarowymi na świecie
Historia samochodów ciężarowych sięga aż początków dwudziestego wieku ubiegłego stulecia, jednak na samym początku nie było lekko. Ciężarówki które wtedy powstawały i miały być odpowiedzialne za przewóz materiałów o ogromnej wadze i gabarytach były niedopracowane i często zawodziły swoich użytkowników wynikało to w głównej mierze z braku cennego doświadczenia w produkcji takich pojazdów u producentów. Ogromny wpływ na wadliwość pojazdów ciężarowych w tamtym okresie miała również stal a raczej jej niedobór w elementach konstrukcyjnych wyżej wymienionych pojazdów
Jednym z pierwszych producentów samochodów ciężarowych była firma Hewitt produkowała ona ciężarówki na Brooklynie podstawową wadą wyżej wspomnianych ciężarówek były półosie ze stali węglowej które pękały pod wpływem niskich temperatur. Tego typu wady mogły zostać usunięte tylko dzięki ówczesnemu rozwojowi hutnictwa które pozwoliło na wykonywanie pojazdów ciężarowych z bardziej wytrzymałych materiałów

Popularna nazwa TIR co oznacza, czy możemy mianować tak samochody ciężarowe spotykane na ulicach?
Nazwa TIR jest to inaczej Międzynarodowy Transport Drogowy a skrót literowy pochodzi z języka francuskiego oryginalne rozwinięcie TIR-a to Transport International Routier
Tak naprawdę pierwotnie nazwa ta nie tyczyła się pojazdów ciężarowych a odnosiła się do międzynarodowej konwencji celnej z czternastego listopada siedemdziesiątego piątego roku ubiegłego stulecia dotycząca przewozu towarów samochodami ciężarowymi w transporcie międzynarodowym. Konwencja ta w znacznym stopniu pozwalała uprościć większość procedur stosowanych na przejściach granicznych czy też w urzędach celnych. Wprowadzenie tej konwencji przyczyniło się też w ogromnym stopniu do zwiększenia skuteczności przewozów drogowych
Dzisiaj samochody ciężarowe moa poruszać się na karnecie TIR kiedy wyjeżdża z danego kraju musi zostać sprawdzony i zaplombowany na przejściu granicznym lub nawet w urzędzie celnym ulokowanym w danym kraju z którego wyżej wymieniony towar jest wywożony, może zostać od plombowany i poddany kontroli dopiero w kraju w którym ma się docelowo znaleźć. Wszystkie kraje przez które przebiega trasa transportu inaczej kraje tranzytowe są zatem mijane przez tak zwanego TIR-a z ograniczeniem zbędnych formalności do minimum, ponieważ zabierają one cenny czas który w transporcie jest bardzo ważny zarówno dla ciężko pracujących kierowców jak i dla drogocennego towaru.
Wobec Tira zastosowany jest też tak zwany wymóg formalny który mówi o tym, że: Wymaga się, aby samochód ciężarowy, a także zespół pojazdów przewożący towar posiadający karnet TIR był opatrzony z przodu i z tyłu niebieską tabliczką z białym literowym skrótem TIR.

Najpopularniejsze marki samochodów ciężarowych
- MAN – czyli inaczej Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg jest to niemiecka spółka której siedziba mieści sie w Monachium. Jest to jedno z przodujących przedsiębiorstw produkujących samochody ciężarowe, autobusy, samochody dostawcze, silniki oraz urządzenia przemysłowe. Sam koncern zatrudnia na całym świecie ponad pięćdziesiąt pięć tysięcy pracowników
- DAF Trucks NV – jest to holenderskie przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją samochodów ciężarowych z siedzibą w Eindhoven, co ciekawe kabiny oraz osie są produkowane w Westerlo jest to Belgijskie miasto
- Scania Aktiebolag – szwedzka firma zajmująca się produkcją samochodów ciężarowych, traktorów, autobusów. Założona w 1891 roku w Malmö.