Marketing jest nieodłącznym elementem prowadzenia firmy, świadczenia usług czy innej działalności gospodarczej. Bez niego nie zdobędziesz klientów, a co za tym idzie, firma nie przyniesie ci zysków. Rodzajów marketingu jest naprawdę sporo. Czy wiesz o jakich mowa? Czy wiesz, na czym one polegają? Czy wiesz jaki będzie najlepszy dla ciebie? Odpowiadamy na wszystkie pytania!
Czym jest marketing?
„Marketing jest sztuką sprzedawania produktów za pomocą kreowania, promocji oraz dostarczania towarów/usług konsumentom i organizacjom” – Philip Kotler
Marketing to proces zarządzania grupą ludzi, tak aby tworzyli oni recenzje, reklamy czy inne formy promowania danego produktu lub firmy. Do marketingu należy reklama internetowa, reklama wideo, reklama stacjonarna, copywriting i wiele więcej. To na jaką formę marketingu się zdecydujesz w przypadku swojej firmy zależne jest od tego co robisz, co planujesz robić i w jaki sposób planujesz to robić. W przypadku strony internetowej czy sklepu internetowego decydujesz się zazwyczaj na marketing internetowy, najczęściej copywriting, czyli SEO i pozycjonowanie lub promowanie za pomocą influencerów na social mediach.

Rodzaje marketingu
W najprostszym podziale wyróżniamy marketing internetowy oraz tradycyjny. Jakie są ogólne rodzaje marketingu?
- ambient marketing;
- content marketing;
- remarketing;
- marketing afiliacyjny;
- marketing cyfrowy;
- marketing internetowy;
- marketing mobilny;
- marketing narracyjny;
- marketing partyzancki;
- marketing podstępny;
- marketing polityczny;
- marketing sensoryczny;
- marketing SMS;
- marketing sportowy;
- marketing szeptany;
- marketing wielopoziomowy;
- marketing wirusowy;
- marketing zapachowy;
- marketing zwrotny;
- shopper marketing;
- social media marketing;
- marketing w wyszukiwarkach internetowych;
- marketing zaangażowany społecznie;

Marketing internetowy:
- Content marketing – w języku polskim określany jest jako marketing treści i jest to rodzaj strategii marketingowej w sieci wykorzystywanej w celu pozyskania stałego grona klientów. Podstawowe działania w content marketingu to: tworzenie wartościowych treści i ich publikacja, przyciągnięcie uwagi klientów, budowanie zaangażowania, budowanie lojalności.
- SEM – SEM, czyli Search Engine Marketing, mowa tutaj o marketingu. Jest to pojęcie związane stricte z marketingiem SEM – poprawia dostęp użytkowników do serwisu, dzięki polepszeniu jego widoczności w wyszukiwarkach. SEM = SEO + PPC.
- Social media marketing (SMM) – polega na prowadzeniu działań na portalach społecznościowych (social media) takich jak np. Twitter, Instagram, Facebook czy Instagram. Polega na zachęceniu użytkowników do zakupu produkty czy skorzystania z usługi.
- Remarketing – bardzo popularna forma marketingu. Polega na proponowaniu użytkownikom (za pomocą reklam) dane usługi czy produkty, jednak te reklamy wyświetlają się jedynie osobom, które na danej stronie już były czy zamówiły daną usługę.
- Marketing szeptany – inaczej zwany buzz marketing. Stosowany głównie na forach internetowych czy grupach na Facebooku. Zatrudnia się w tym celu x osób, które piszą pozytywne komentarze czy recenzje na temat firmy lub produktów i zachęcają do skorzystania z oferty.
Marketing tradycyjny:
- Marketing sportowy – sponsoring związan ze sportem czyli np. piłkarze noszący logo danej firmy na koszulce, reklamy wyświetlane w przewie meczu czy umieszczanie logo marki na banerze.
- Marketing sensoryczny – np. audiomarketing (słuch) czy aromamarketing (zapach). Spotkać go można np. w sklepach, kiedy to w celach promocji używa się cudownych zapachów czy fajnej muzyki i w ten sposób zachęca się potencjalnego klienta do wejścia do sklepu i zakupu produktu.
- Shopper marketing – jego celem jest przekonanie potencjalnych konsumentów, którzy znajdują się w punkcie sprzedaży, do zakupów. Ma miejsce wyłączenie w sklepach.