Philip Kotler powiedział, że „marketing jest sztuką sprzedawania produktów za pomocą kreowania, promocji oraz dostarczania towarów/usług konsumentom i organizacjom”. Ma on oczywiście 100% rację. Marketing to nieodłączny element prowadzenia biznesu, zarówno tego internetowego, jak i tego stacjonarnego. Jeśli prowadzisz stronę internetową z pewnością wiesz, że bez marketingu się nie obejdzie. Jak się do tego zabrać? Jak prowadzić stronę internetową? Odpowiadamy!
„Niech Twój marketing będzie tak przydatny, że ludzie będą chcieli za niego płacić” – Jay Baer

Rodzaje marketingu internetowego
W najprostszym podziale wyróżniamy marketing internetowy oraz tradycyjny. Marketing internetowy to coś, w co chcesz celować. Jakie rodzaje marketingu internetowego wyróżniamy?
- Content marketing – w języku polskim określany jest jako marketing treści i jest to rodzaj strategii marketingowej w sieci wykorzystywanej w celu pozyskania stałego grona klientów. Podstawowe działania w content marketingu to: tworzenie wartościowych treści i ich publikacja, przyciągnięcie uwagi klientów, budowanie zaangażowania, budowanie lojalności.
- SEM – SEM, czyli Search Engine Marketing, mowa tutaj o marketingu. Jest to pojęcie związane stricte z marketingiem SEM – poprawia dostęp użytkowników do serwisu, dzięki polepszeniu jego widoczności w wyszukiwarkach. SEM = SEO + PPC.
- Social media marketing (SMM) – polega na prowadzeniu działań na portalach społecznościowych (social media) takich jak np. Twitter, Instagram, Facebook czy Instagram. Polega na zachęceniu użytkowników do zakupu produkty czy skorzystania z usługi.
- Remarketing – bardzo popularna forma marketingu. Polega na proponowaniu użytkownikom (za pomocą reklam) dane usługi czy produkty, jednak te reklamy wyświetlają się jedynie osobom, które na danej stronie już były czy zamówiły daną usługę.
- Marketing szeptany – inaczej zwany buzz marketing. Stosowany głównie na forach internetowych czy grupach na Facebooku. Zatrudnia się w tym celu x osób, które piszą pozytywne komentarze czy recenzje na temat firmy lub produktów i zachęcają do skorzystania z oferty.
„Dobry marketing sprawia, że firma wygląda na bystrych gości. Świetny marketing sprawia, że klient czuje się jak bystry gość” – Joe Chernov
Pozycjonowanie czy Adwords, czyli co jest lepsze do generowania ruchu na stronie?
SEO, czyli Search Engine Optimization. W Polsce SEO to pozycjonowanie stron. SEO to proces, dzięki któremu możliwe jest poprawienie ilości wyświetleń na stronie, ruchu na ej stronie i co za tym idzie – klientów. Pozycjonowanie to nic innego, jak kompleks działań, który sprawi, że twoja aukcja czy dany sklep znajdzie się wysoko na liście wyszukiwań w Google, a tym samym więcej osób kliknie daną stronę czy sklep internetowy i bardzo prawdopodobne, że przyniesie firmie zyski.

SEO z punktu widzenia technicznego
SEO, czyli pozycjonowanie to artykuł przygotowany zgodnie z wytycznymi:
- meta title, czyli tytuł strony, który pokazuje się po wyszukaniu w google,
- meta description, czyli krótki opis, który Google wyświetla zaraz pod tytułem,
- adres URL powinien być krótki i zawierać frazę kluczową,
- grafika zarówno ta główna, jak i grafiki w artykułach.
Adwords czyli aktualnie Google Ads, to reklama w wyszukiwarce Google. Jest ona nieco bardziej „namacalna” niż pozycjonowanie. Wystarczy, że w Google wpiszesz np. „krem do rąk”. Pierwsze wyniki, na samej górze, będą opisane na zielono jako „Reklama”. Nie jest to bardzo widoczne czy rzucające się w oczy. W przeciwieństwie do pozycjonowania warto jednak pamiętać, że Google Ads działa, czyli generuje ruch na stronie, tylko wtedy, gdy płacimy za kampanię.
„Po najlepszym marketingu nie widać, że jest marketingiem” – Tom Fishburne
Co jest lepsze? Najlepszą opcją jest skorzystanie z obu, czyli zarówno z pozycjonowania, jak i Google Ads. Reklama Adwords może i przyciągnie użytkowników, jednak jeśli nie ma na stronie nic wartościowego to będzie to raczej jednorazowe przyciągnięcie, które nie wygeneruje żadnych zysków, a jedynie sztuczne wyświetlenia.