Copywriterzy piszą teksty SEO, pod pozycjonowanie, piszą opisy kategorii do sklepów internetowych, opisy produktów, artykuły pełne merytorycznych, wartościowych treści, teksty zapleczowe, czyli tzw. precle, artykuły sponsorowane a także i biorą udział w storytellingu. Co to jest storytelling? Na czym to polega? Czy warto wprowadzić to do swojej firmy? Jakie są Polskie przykłady kampanii marketingowych wykorzystujących storytelling? Odpowiadamy na wszystkie pytania!
Czym jest storytelling?
Storytelling jest sztuką tworzenia opowieści, używaną jako forma skutecznego budowania wizerunku firmy. Klasyfikując go do konkretnego rodzaju marketingu, jest to marketing narracyjny. Na czym to konkretnie polega? Tworzy się historię, która ma za zadanie zaciekawić odbiorcę, zaangażować go do tego stopnia, że kliknie czy sprawdzi firmę, która jest „ukryta” pośród tej historii. Storytelling to z pewnością niełatwe zadanie. Osoba, która się go podejmuje musi posiadać sporo kreatywności i oryginalności.
Polskie przykłady kampanii marketingowych wykorzystujących storytelling:
- Serca i Rozumu – Orange
- Mały Głód – Danio
- Pascal vs Okrasa – Lidl
- Henio i Krysia – Tesco
Z pewnością teraz w głowie masz jedno wielkie „noo taak, racja!” nic w tym dziwnego. Ze storytellingiem spotykamy się częściej, niż nam się wydaje, jednak często nawet nie mamy o tym pojęcia czy nie zwracamy na to uwagi. Dobra reklama to nie tylko ta, która zapadnie nam na długo w pamięci, ale także i ta, która nas zaangażuje. Przy storytellingu jest to bardzo proste ponieważ stworzenie historii, która zaangażuje odbiorcę jest łatwiejsze, niż stworzenie jednego hasła reklamowego.
Typy narracji w storytellingu
Storytelling powinien być dobrze przemyślany, bez tego ani rusz. To, jaki typ narracji zastosujemy, jest zależny od tego, jaki efekt chcemy osiągnąć.
- Kim jesteś?
- Dlaczego tu jestem?
- Wizja
- Historia, która uczy
Kim jesteś?
Ten rodzaj narracji skupia się na przybliżeniu postaci człowieka, produktu czy też marki. Kim jesteś to szczerość. Szczera podstawa i otwartość to coś, co ludzie cenią. Lubimy słuchać osób, które wypowiadają się zarówno o swoich sukcesach, jak i porażkach. Nie lubimy słuchać tych, którzy mówią o samych sukcesach. Czujemy się wtedy źle, tak jakbyśmy byli od takiej osoby gorsi. Jeśli więc chcesz sobie zjednoczyć ludzi bądź szczerym! Jest to niejako rodzaj autoprezentacji, w której osoba otwierająca daną firmę, mówi o tym, co było pomysłem, co musiała zrobić, aby spełnić to marzenie o własnej działalności czy jak powstawał dany produkt.
Dlaczego tu jestem?
Drugi typ narracji w storytellingu. Polega on na opowieści. To tutaj zawierasz wszystko, co cie motywuje. To tutaj opisujesz swoją wizję. Powód dla którego założyłeś swoją firmę. Powód dla którego stworzyłeś dany produkt. Im większą masz „zajawkę” na to co tworzysz czy reprezentujesz, tym lepiej dla ciebie i tym bardziej odbiorcy to widzą. Mówi się, że osoby, które pracują z pasji nigdy nie martwią się tym, ile im ta pasja przyniesie. Jest to oczywiście prawda.
Wizja
Bez wizji daleko nie zajdziesz, jest ona naprawdę ważna. W końcu to od niej zaczyna się np. realne tworzenie firmy, strony internetowej czy sklepu internetowego. To niejako twój pierwszy krok, który wykonujesz na ścieżce swojej kariery w drodze po sukces. Opowiedz o tym. Nie bój się o tym mówić, ludzi to naprawdę interesuje!
Historia, która uczy
Ostatni typ narracji w storytellingu. Powinien on gromadzić wszelakie przykłady, które można powiązać z elementami historii, jaką przedstawiasz. W ten sposób odbiorcy łatwiej zapamiętają to, co im przekazujesz. To tutaj zawierasz także wszelkie wnioski, do których doszedłeś samodzielnie czy wspólnie z twoim zespołem. To tutaj poruszasz wszystkie inne istotne kwestie, których nie poruszyłeś wcześniej.