Prowadzenie własnej firmy to nie małe koszta. Comiesięczny ZUS potrafi zwalić nas z nóg, a jeszcze do tego trzeba zapłacić dwa podatki – 23% i 19%, zamówić towar, opłacić pracowników, zapłacić za samochód i jeszcze z czegoś przeżyć cały miesiąc. Z tego powodu wiele przedsiębiorców szuka opcji, aby zaoszczędzić. Mamy dla ciebie kilka cennych wskazówek. Sprawdź sam i się przekonaj!
13 sposobów na oszczędności w firmie
- Zmniejsz koszta za media
- Płać rachunki na czas
- Barter
- Oszczędność na wydrukach
- Zakup po leasingowy sprzęt
- Zatrudnij pracowników w formie pracy zdalnej
- Redukcja kosztów sprzątania biura
- Darmowe oprogramowanie biurowe
- Sprzedaj odpady poprodukcyjne i poużytkowe
- Wynajmij tanie biuro lub całkowicie z niego zrezygnuj
- Współpracuj z innymi firmami
- Wynajem długoterminowy samochodów zamiast leasingu
- Cloud computing
Zmniejsz koszta za media/Płać rachunki na czas/Wynajmij tanie biuro lub całkowicie z niego zrezygnuj/
Zacznijmy od najważniejszego, czyli oszczędzaniu podczas wynajmu biura, opłacaniu rachunków itp. Rachunki powinieneś zawsze opłacać na czas, aby nie generować sobie dodatkowych kosztów związanych z opóźnieniem. Czasem za terminowość w płaceniu rachunków, możesz dostać zniżkę. Tak jest np. w przypadku dostawców internetu. Zmień żarówki i inne sprzęty na te energooszczędne. Możesz zamontować czujniki ruchu np. w łazienkach czy kuchni, tak aby włączyły się, dopiero gdy ktoś wchodzi i wyłączyły się automatycznie.
Biuro to jednak spory wydatek, zwłaszcza jeśli je wynajmujesz. Są to nawet tysiące złotych miesięcznie. Jeśli miesięczne koszta cię przerastają, poszukaj innego biura, może nie w samym centrum, może trochę mniejszego, jeśli to wciąż dla ciebie za dużo. Zrezygnuj z niego całkowicie. Tylko jak, skoro masz pod sobą pracowników?
Zatrudnij pracowników w formie pracy zdalnej
Praca zdalna niesie za sobą wiele korzyści zarówno dla pracowników, jak i dla właścicieli czy właściciela firmy. Pomyśl o tym w ten sposób. Zatrudniasz kogoś, kto już ma swój sprzęt, siedzi w domu, więc nie płacisz za biuro, nie płacisz za rachunki. Płacisz mu za jego pracę. Z perspektywy przedsiębiorcy jest to znacznie tańsza alternatywa. Pracownik również oszczędza np. na dojazdach do pracy. Możesz upiec dwie pieczenie na jednym ogniu.
Oczywiście nie w każdej branży jest to wykonalne. Nie musisz od razu też wszystkich pracowników posyłać na home office, a jedynie cześć np. tych najbardziej zaufanych czy tych, których praca może być wykonywana zdalnie. Czasem jednak będziesz musiał pracownikom udostępnić sprzęt do pracy. Skąd go wziąć?
Zakup po leasingowy sprzęt
Zakup po leasingowego sprzętu to bardzo duża oszczędność. Kupno używanych sprzętów od osoby prywatnej niesie ze sobą spore ryzyko, w końcu nie wiesz, do czego ten sprzęt był wcześniej używany i o ile nie jesteś ekspertem w dziedzinie IT, ciężko może być ci w tym wszystkim odnaleźć. Po leasingowy sprzęt to więc strzał w dziesiątkę!
Sprzedaj odpady poprodukcyjne i poużytkowe
Wiele „śmieci” możesz sprzedać dalej i wciąż na nich zyskać. Wszystko tak naprawdę zależy od branży w jakiej działasz. W przypadku gastronomii świetną opcją jest dołączenie do aplikacji takich jak „Too Good To Go” czy „Foodsi”. Możesz tam sprzedać jedzenie, które się nie sprzedało w trakcie dnia czy produkty spożywcze, których termin ważności kończy się np. jutro lub pojutrze. Popularność tych aplikacji jest spora. Z pewnością zarobisz kilka dodatkowych groszy na czymś, co wcześniej chciałeś wyrzucić.
Oszczędność na wydrukach/Darmowe oprogramowanie biurowe/Cloud computing
Zamiast pakietu OpenOffice od Microsoftu, skorzystaj z LibreOLffice. Nie kupuj Phosothnopa jeśli nie ma takiej potrzeby. Canva czy Gimp również działa. Skorzystaj z cloud computingu czyli chmury internetowej. Nie drukuj miliona papierków, umieszczaj wszystko, co istotne pracownikom właśnie w takiej chmurze. Wtedy będą do tego mieli dostęp 24/7, a jeśli chcą mogą samodzielnie sobie coś zapisać.