O franczyzie dużo się słyszy. Jedni uważają, że to świetny sposób na biznes, bez pomysłu na ten biznes, inni mówią wprost – „skończysz z długami, a firma upadnie”. Franczyza jest wszędzie, właściwie widzisz ją przy każdym wyjściu z domu na spacer czy na zakupy, ale czy faktycznie jest to taki świetny sposób na wzbogacenie się? Odpowiadamy na wszystkie pytania!
Czym jest franczyza?
Franczyza jest dość powszechnie uznawana za dobry pomysł na biznes. Franczyza to specyficzny rodzaj umowy, pozwalający na prowadzenie działalności na licencji innego podmiotu. Franczyzna to nic innego jak współpraca między dwoma niezależnymi od siebie przedsiębiorcami – franczyzodawcą i franczyzobiorcą. Najprościej wytłumaczyć to na przykładzie Żabki. Żabek jest sporo. Właściwie w każdym mieście jest ich minimum kilka. Czy wszystkie prowadzone są przez te same osoby? Nie. Osoba fizyczna X chce prowadzić Żabkę, więc podpisuję umowę z franczyzodawcą i pod ich szyldem prowadzi sklep.
W ramach tak zwanego pakietu franczyzowego, franczyzobiorca może liczyć także na pomoc przy wyborze lokalizacji na prowadzenie działalności, rozwiązania trudności w trakcie prowadzenia działalności, właściwym wyposażeniu placówki. Warto jednak pamiętać, że franczyzna nie zwalnia cię z prowadzenia własnej działalności gospodarczej, rozliczania się, zatrudniania pracowników itp.

Przykłady franczyzy w Polsce
Według ekspertów portalu Franchising.pl obecnie w Polsce działa 1310 sieci franczyzowych i jest 83 tys. franczyzobiorców. Najbardziej popularnymi franczyzowymi biznesami są sklepy spożywcze i gastronomia.
- Żabka Polska
- Esotiq
- Da Grasso
- Greenpoint
- Pijalnie Wódki i Piwa
- Moodo Urban Fashion Mode
- Groszek
- Al.Capone Specjaliści od alkoholu
- Golden Rose
- Subway
- Carrefour Express
- Chata Polska
- McDonald’s
Ile kosztuje franczyza?
Franczyza to coś dla ciebie? Cóż przygotuj pieniądze. Minimalny próg kosztów inwestycyjnych jest często ustalany przez franczyzodawcę, waha się od kilkunastu tysięcy do nawet kilku milionów złotych. Dla przykładu w przypadku Żabki franczyzobiorca wykłada na początek 5 tys. zł w ramach przystąpienia do sieci oraz na zakup kasy fiskalnej, opłatę za wydanie koncesji na sprzedaż napojów alkoholowych oraz na zaopatrzenie sklepu w towary regionalne, takie jak warzywa, owoce lub pieczywo.

Jakie są zalety franczyzy?
Niewątpliwą zaletą franczyzy jest fakt, że nie musisz posiadać szerokiej wiedzy na temat prowadzenia firmy, marketingu itp. Marka sama w sobie jest popularna i rozpoznawana. Nie musisz angażować copywritierów, specjalistów ds. social media czy tworzyć własnej strony internetowej. Korzystasz z wiedzy i doświadczenia danej marki, jej kanałów dystrybucji, modelu sprzedaży, systemu promocji, czy współpracy z dostawcami.
Jakie są wady franczyzy?
Największą wadą franczyzy jest fakt, że przez cały czas trwania umowy franczyzobiorca musi wpłacać franczyzodawcy określony procent obrotów lub stałą kwotę. Na początku biznesu może to być naprawdę ciężkie, zwłaszcza jeśli niewiele osób jeszcze wie o nowej lokalizacji czy nowym sklepie. Kolejną wadą jest ograniczenie samodzielności franczyzobiorcy, ponieważ prawie każda poważna decyzja musi uzyskać akceptację właściciela marki.
Obowiązki przy franczyzie
Franczyza to także sporo obowiązków. Jest zobowiązany do dokonywania opłat za franczyzę i dostarczania franczyzodawcy np. sprawozdań finansowych, tak jak już wyżej wspominaliśmy, jednak to nie wszystko. Franczyzodawca wymaga też określonego asortymentu oraz wyglądu placówki, czyli nawet jeśli w danej lokalizacji towar się nie sprzedaje to często i tak musisz go posiadać ze względu na umowę. Kolejny aspekt to uczestnictwo w promocjach, które ogłasza właściciel marki. Tu również kwestia nie jest do dyskusji. Jeśli produkt ma być przeceniony o tyle i tyle, to musisz go przecenić.