Dużym problemem dla osób zakładających sklep internetowy jest dostawa produktów do klientów. Zatrudnienie dostawców wiąże się z dużymi kosztami i odpowiedzialnością i może okazać się przytłaczające dla początkujących sprzedawców. Istnieją jednak inne opcje, które dla wielu sprzedawców mogą okazać się bardziej efektywne, bezpieczniejsze i tańsze.
Czym jest dropshipping?
Dropshipping to model logistyczny sprzedaży internetowej polegający na przeniesieniu odpowiedzialności za proces wysyłki na dostawcę. Ogranicza to odpowiedzialność sprzedawcy do zebrania zamówień i przekazania ich hurtowni dropshippingowej, która doręcza produkt do klienta.
Dla kogo dropshipping jest dobrym rozwiązaniem?
- Dla małych sprzedawców, którzy nie sprzedają hurtowych ilości towaru i nie posiadają magazynu.
- W przypadku dostarczania towarów o dużym rozmiarze.
- Dla osób, które dopiero rozpoczynają działalność i posiadają ograniczone środki.
- Dla sprzedawców korzystających z portali takich jak allegro Ebay, czy świstak.
- Dla sprzedawców, którzy chcą poszerzyć asortyment swojego sklepu.
Zalety dropshippingu:
- Zmniejszenie kosztów, które umożliwia prowadzenie sklepu internetowego osobom z małym budżetem lub osobom, które dopiero rozpoczynają działalność.
- Skrócenie czasu dostawy towaru do klienta.
- Przeniesienie odpowiedzialności za wysyłkę na hurtownie lub producenta zmniejsza ilość obowiązków sprzedawcy, przez co ogranicza stres związany z prowadzeniem własnej działalności i zaoszczędza czas.
- Pozbycie się problemów związanych z przechowywaniem dużej ilości produktów np. kosztów wynajmu lub kupna magazynu.
- Możliwość prowadzenia sklepu wyłącznie wirtualnie, bez potrzeby posiadania stacjonarnego sklepu lub magazynu.
- Możliwość zakupienia pojedynczych sztuk produktu z hurtowni, dopiero po tym jak klient je zamówi. Ogranicza to możliwość zakupienia zbyt dużej ilości produktu, na który nie ma popytu i w rezultacie ogranicza ryzyko strat finansowych.
Wady dropshippingu:
- Mogą wystąpić problemy z komunikacją między hurtownią lub producentem, a sprzedawcą, przez co sprzedawca może np. przyjąć zamówienie na produkt, który nie jest już dostępny lub który został wyprzedany.
- Ograniczony kontakt z klientem.
- Utrudnienie lub nawet uniemożliwienie oznakowania paczek logiem sklepu.

Jakie są obowiązki właściciela sklepu internetowego, który korzysta z dropshippingu?
- Sprzedawca musi utrzymywać stały kontakt z hurtownią, aby upewnić się, że wszystkie sprzedawane przez niego produkty są dostępne.
- Sprzedawca odpowiada za przyjęcie zamówień i przesłanie ich hurtowni dropshippingowej .
- Sprzedawca odpowiedzialny jest za przyjęcie zwrotu towaru.
Hurtownia dropshippingowa odpowiedzialna jest za:
- Kompletowanie, pakowanie i dostarczanie zamówień do klienta.
- Informowanie sprzedawcy o brakach w magazynie oraz wszelkich inny zmianach w asortymencie.
Czy posiadanie własnej firmy jest konieczne?
Obecnie możliwe jest prowadzenie działalności nie rejestrowanej, aż do kiedy sprzedawca osiągnie przychód wyższy niż 1300 złotych miesięcznie. Po przekroczeniu tej kwoty wymagane jest założenie własnej firmy. Wiele hurtowni dropshippingowych odmawia jednak współpracy z osobami prywatnymi, dlatego wiele sprzedawców decyduje się na jak najszybsze założenie własnej działalności.

Dropshipping, a doświadczenia klientów
Obecnie sklepy nie mają obowiązku informować klientów o stosowaniu dropshippingu. Znaczna większość klientów nie zdaje sobie sprawy z tego czy sklep, z którego złożyli zamówienie sam zajmuje się dostawami czy korzysta z pomocy hurtowni dropshippingowej, ponieważ sama transakcja odbywa się między sklepem i klientem, a hurtowania odpowiada jedynie z dostawę. Dodatkowo dzięki dropshippingowi łatwo jest zauważyć, na które produkty jest największy popyt, a które są rzadziej kupowane, co może pozwolić sprzedawcy na dostosowanie sklepu do potrzeb i wymagań klientów. Co więcej, sprzedawca zamawia towary z hurtowni dopiero po tym jak klient złoży zamówienia, co umożliwia posiadanie dużego i różnorodnego asortymentu, który przypadnie do gustu każdemu klientowi, ale nie ryzykowanie przy tym stratami finansowymi spowodowanymi zakupienie produktów, na które nie ma popytu.