chwyty marketingowe w sklepach
fot.unsplash.com

Sprzedawcom zależy na jak największym zarobku i często decydują się na różne sztuczki, które mają na celu zwiększyć sprzedaż produktów. Istnieje  wiele chwytów marketingowych, które mają na celu sprawić, aby klienci kupowali więcej lub wydawali więcej pieniędzy, a wiele osób nawet nie zdaje sobie z nich sprawy i w rezultacie traci pieniądze. 

Ustawienie produktów

Najczęściej kupowane produkty celowo ustawiane są daleko od wejścia, aby szukający ich klient po drodze zdecydował się na zakup innych produktów, których początkowo nie planował kupić. Wiele sklepów decyduje się również na częste zmienianie ułożenia sekcji z produktami, aby stali klienci nie zapamiętali gdzie znajdują się często kupowane przez nich produkty.

Fałszywe przeceny

Ludzie są skłonni do kupowania produktów, których nie potrzebują, ale które są na przecenie, ponieważ wydaje im się, że zaoszczędzi im to pieniędzy w przyszłości. Sklepy zdają sobie sprawę z tego fenomenu i często reklamują produkty jako przecenione, ale przy tym nie zmniejszają ceny oryginalnej. Sklepy często ogłaszają również przecenę, ale tylko w przypadku zakupienia konkretnej ilości produktu. Prowadzi to do tego, że klienci kupują więcej niż planowali, ponieważ myślą, że oszczędzają, ale w rzeczywistości wydają  więcej niż wydaliby gdyby nie skorzystali z oferty. Co więcej, niektórzy ludzie, kupując produkt, nie zdając sobie sprawy z tego, że nie zakupili wystarczającej ilości, aby móc skorzystać z przeceny, przez co płacą więcej niż mogliby zapłacić. Dodatkowo wiele produktów znajduje się na ciągłych przecenach. Często spotykane jest to np. na sokach, na których widnieje napisz „30% więcej za darmo!”. W rzeczywistości jest to standardowa cena za produkt, ale klient może nie zdawać sobie z tego sprawy i kupić go myśląc, że oszczędza.

chwyty marketingowe w sklepach
fot.unsplash.com

Zachęcające zapachy

Niektóre sklepy celowo rozpylają przyjemne zapachy takie jak np. zapach świeżo upieczonego chleba, ciasteczek czy owoców, aby wywołać u klientów głód i zachęcić ich do zakupu produktów, których nie potrzebują. Często zapachy te nie pochodzą nawet od samych produktów, a od sztucznych aromatów rozpylanych w sklepie.

Ułożenie produktów na półkach

Często zdarza się, że produkty droższe ustawione są na poziomie wzroku klienta, a produkty tanie na samym dole półki. Duża część klientów decyduje się na zakup pierwszego produktu, który zobaczy i nie zwraca uwagi na produkty na niższych półkach, przez powydaje więcej niż mogliby wydać.

Kolor

Nie bez powodów wiele szyldów sklepowych jest czerwone, żółte, różowe lub pomarańczowe. Są to kolory, które mają  potęgować apetyt i zwiększać szanse na kupienie dużej ilości pożywienia. Jest to również powód, dla którego wiele sklepów unika dużej ilości koloru zielonego i niebieskiego. Kolory te mogą mieć negatywny wpływ na apetyt.

Ceny z końcówkami 99 groszy

Badanie pokazują, że klienci są bardziej skłonni kupować produkty, które kosztują np. 5.99, a nie 6 złotych. Mimo że różnica w cenie jest nieznaczna to klientowi wydaję się, że zaoszczędza, ponieważ podświadomie „zaokrągla” 5.99 do 5 złotych, zamiast do 6 złotych.

Oferty ograniczone czasowo

W reklamach często można usłyszeć hasła informujące  o ograniczonym czasie trwania przeceny lub o ograniczonej dostępności produktu np. „Tylko teraz!”. Potencjalny klient jest bardziej skłonny, aby udać się do sklepu po konkretny produkt, jeśli myśli,  że jest jedyna taka szansa i nie może jej przegapić.  Klient w pośpiechu udaje się do sklepu, aby nie przegapić tak dobrej oferty i nawet nie sprawdza, czy rzeczywiście jest ona korzystna. 

chwyty marketingowe w sklepach
fot.unsplash.com

Duże opakowania

Często zdarza się, że produkty sprzedawane są w opakowaniach, które są o wiele większe od samego produktu. Jeśli klient nie przeczyta opakowania w celu poznania faktycznej ilości produktu, to może pomyśleć, że kupuje o wiele więcej niż w rzeczywistości. W rezultacie klienci często kupują produkty o wysokiej cenie, ponieważ myśląc, że cena uzasadniona jest ilością produktu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here