Jak zarządzać czasem
fot.unsplash.com

Czas mija nieubłaganie, a to wszystko bez odpowiedniej organizacji i planowania, może znacząco uprzykrzyć nam życie, zarówno te prywatne, jak i te biznesowe czy zawodowe. Właśnie dlatego bardzo istotne jest, aby odpowiednio zarządzać tym czasem, aby w ciągu dnia zrobić i osiągnąć jak najwięcej się da. Jak tego dokonać? Podpowiadamy!

9 prostych sposobów na dobre zarządzanie czasem

  1. Sprawdź, na co tracisz czas
  2. Poznaj samego siebie
  3. Walcz z nieładem
  4. Naucz się delegować zadania
  5. Nie bój się asertywności
  6. Wielozadaniowość to nie droga do sukcesu
  7. Ustawiaj cele
  8. Planuj
  9. Ustawiaj priorytety

Sprawdź, na co tracisz czas

To zdecydowanie pierwszy i najważniejszy krok, jeśli wiesz, że czasu ci brakuje to na pewno robisz X rzeczy, których nie powinieneś. Brak czasu to nie zawsze kwestia tego, że coś robimy za wolno. Często chodzi tutaj o te pozorne 10 czy 15 minut, kilkanaście czy kilkadziesiąt razy w ciągu dnia, które spędzamy na TikToku czy innych social mediach. Niby nic, jednak jeśli zrobimy to ileś razy w ciągu doby to uzbiera się nam niezły czas. Aby sobie w tym pomóc, możesz włączyć na telefonie monitorowanie czasu przed ekranem. Co tydzień dostaniesz raport i zobaczysz na nim, czy coś się zmienia.

Jak zarządzać czasem
fot.unsplash.com

Poznaj samego siebie

Ten krok jest równie ważny co pierwszy. Zastanów się co ci najbardziej odpowiada jeśli chodzi o zarządzanie czasem – sztywne godziny wraz z minutami, lekka wolność? Może uwielbiasz pracować w nocy i to wtedy wszystko idzie ci najlepiej i najszybciej? Może, zamiast spać do południa, warto wstać o 8:00 czy 9:00 i skończyć pracę nieco wcześniej? Wybór należy do ciebie.

Walcz z nieładem

Twoje miejsce pracy powinno być czyste i wolne od wszelkich rozproszeń. Nie ustawiaj tam 10 talerzy, kubków i butelki z ketchupem. Wiadomo, czasem jemy przy biurku, bo zwyczajnej brakuje nam czasu na przerwę, ale przecież właśnie po to jest zarządzenie czasem i właśnie po to czytasz ten artykuł, aby znaleźć ten czas na zjedzenie posiłku. Przy twoim biurku może stać jednak kwiatek czy wisieć nad nim tablica korkowa. To jest jak najbardziej dozwolone. Zbędne rzeczy usuń, aby cię nie rozpraszały.

Naucz się delegować zadania

Nie każdy ma tę możliwość, jednak jeśli jesteś szefem lub osobą, która ma pod sobą szereg innych osób, naucz się delegować zadania. Zrób to jednak w sposób rozsądny. Macie duży projekt? Podziel go po równo na każdego członka zespołu czy teamu, nie bierz wszystkiego na siebie i nie bój się zlecić określonej czynności komuś innemu.

Nie bój się asertywności

Klient prosi o przesunięcie terminu na 4 dni wcześniej? Dostajesz telefon, aby wcisnąć „malutki” projekt jeszcze w tym tygodniu? Nie. Nie bój się odmawiać, nie ma w tym nic złego. Jeśli wiesz, że pracy masz sporo i kompletnie nie zdążysz wcisnąć już nic, nawet takiego tyci tyci, malutkiego to nie zgadzaj się. Zaproponuj termin taki i taki, powiedz, że wtedy i wtedy masz czas.

Jak zarządzać czasem
fot.unsplash.com

Wielozadaniowość to nie droga do sukcesu

Często na budowie mówi się, że „majster, który jest od wszystkiego, jest od niczego”. Ma to oczywiście sens. Nie sztuka robić 10 rzeczy na raz czy w tym samym czasie. Chodzi o to, aby każda z tych 10 rzeczy była zrobiona dobrze. Pracując zdalnie nie bierz na siebie copywritingu, social mediów, projektowania gier, programowania i jeszcze baz danych. Skup się na jednym, tym co wychodzi ci najlepiej i co najbardziej lubisz.

Ustawiaj cele

Cele powinny być ustalone, jednak warto pamiętać, że należałoby ustalić takie, które będą realne i określone. Nie sztuka powiedzieć „będę bogaty”. Kiedy? Nie wiadomo. Co oznacza bogactwo? Dużo pieniędzy. Ale ile tych pieniędzy? Nie wiem. Zamiast takich celów ustal sobie coś w stylu: „Moja firma będzie miała XX klientów” czy „Do końca roku będę miał 30 tysięcy na koncie oszczędnościowym”.

Planuj

Jak już ustaliłeś cele to czas na rozplanowanie swoich zadań, aby te cele osiągnąć. Jeśli chcesz mieć 30 tysięcy na koncie oszczędnościowym do końca roku to przelicz ile masz miesięcy do końca roku, ile masz teraz na koncie oszczędnościowym i ile musiałbyś miesięcznie odkładać, aby tego dokonać. Następnie zastanów się, ile odkładasz z wypłaty, ile ci zostaje itp.

Ustawiaj priorytety

Pamiętaj o priorytetach. Nie ma nic złego w tym, że jedno zadanie jest ważniejsze od drugiego, to zupełnie normalne w każdej branży czy w życiu prywatnym. Skup się na priorytetach, jednak nie zapominaj o zadaniach pobocznych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here